Een maand remote werken in Mexico

Ayla Badenbroek
18 april 2024
8 minuten leestijd

Een tijdje terug heb ik Ayla aan jullie voorgesteld. We kennen elkaar nog van onze tijd in Valencia, waar we allebei in dezelfde coliving in Cabanyal zaten. In haar laatste blog vertelde ze over haar avonturen als digital nomad in Colombia. En nu deelt ze hoe ze samen met haar vriend Matthias een maandje op het schiereiland van Mexico heeft doorgebracht.

Hoi allemaal, Ayla hier! Een paar weken geleden vertelde ik jullie over mijn ervaringen in Colombia als digital nomad. In deze nieuwe blog neem ik jullie mee naar het schiereiland van Mexico, waar ons Latijns-Amerikaanse avontuur afgelopen november begon.

Playa del Carmen: digital nomad hotspot

Onze eerste bestemming op het schiereiland was Playa del Carmen, een bekende digital nomad hotspot. Hier arriveerden we met een los plan en zouden we ter plaatse verder kijken hoe of wat. Normaal plannen mijn vriend en ik onze trips niet ver van tevoren en we laten ons graag verrassen, zeker in Europa. Met die instelling gingen we dan ook naar Mexico. We kenden verschillende mensen die Playa del Carmen aanraadden, dus dat leek ons een goede plek om voor een tijdje te settelen. Eenmaal aangekomen waren we niet direct enthousiast. Alles was wat duurder dan verwacht, de stranden waren niet altijd schoon en de gastvrijheid spatte er niet vanaf. In onze eerste accommodatie zaten we naast de lange strip, met geluid van alle kanten van clubs, restaurants en mensen. We wisten dat Playa del Carmen toeristisch was en dat was prima, zeker voor onze eerste keer in Mexico. Toch moesten we even schakelen en wennen aan deze nieuwe setting.

Food heaven in Playa del Carmen

Het was wel heel fijn om voor twee weekjes te settelen en bij te komen van onze 8-daagse tussenstop in Londen en New York City, onderweg naar Mexico. Daarnaast hadden we al snel het authentieke Mexicaanse eten ontdekt. We hebben vrienden die in Playa del Carmen wonen en ons wat lokale tips gaven. Zo ontdekten we, naast de supermarkt ‘Mega Soriana’, een foodtruck met de beste Quesebirria die ik in het hele schiereiland heb gegeten. Er waren ook trucks met Quesadillas en ander Mexicaans eten, wat je echt niet wilt missen. Om een beetje de balans te houden, gingen we ook regelmatig voor heerlijke salades naar ‘Green & Fit’ en bezochten we ‘Kaxapa Factory’ voor de lekkerste Arepas. Met veel toeristen komt namelijk doorgaans ook een ruime verscheidenheid aan restaurants, en daar maak je ons altijd blij mee!

Food market in Playa del Carmen

Als je een beetje tijdig boekt, kan je via Airbnb wel een mooie studio of appartement vinden in Playa del Carmen. Gedurende onze reis boekten we vaak voor 2 of 3 nachten en als we langer wilden blijven, boekten we extra nachten of (als de eerste accommodatie niet goed voelde) zochten we een alternatief. Gelukkig was dit echt zelden het geval, lang leve Airbnb reviews!

Het uitkiezen van bestemmingen in Mexico

Tijdens ons verblijf in Playa del Carmen zijn we een weekendje naar het eiland Cozumel gegaan. Daar gingen we voor het eerst snorkelen en wat was dat leuk! De stranden en het water waren prachtig, maar het eiland zelf viel tegen. De sfeer was wat grimmig vonden wij, maar als er iets is dat ik geleerd heb, is dat iedereens ervaring anders is. Vooral in een land als Mexico, waar bijvoorbeeld een tropische regenbui een plek veel minder aantrekkelijk kan maken. Alle tips waren welkom, maar uiteindelijk kozen we onze bestemmingen op basis van wat voor ons goed voelde. Zo zijn we niet naar Holbox en Isla Mujeres geweest, maar wel naar Cancún, waar veel mensen kritisch over waren door de Amerikaanse toeristen.

In Cancún hadden we het toch hartstikke naar ons zin. We verbleven niet in de hotelzone, maar downtown, in een coliving genaamd Humant. Cancún stond niet op onze planning, maar net voordat we naar Guatemala vertrokken, besloten we toch te gaan. En dat bleek een goede keuze te zijn, want in de korte tijd dat we er waren, ging ik een samenwerking aan met de coliving. Door met de eigenaren te praten, kwamen we erachter dat ze nog geen branding strategie hadden en hier graag mee aan de slag wilden gaan. Een superleuke en onverwachtse wending van ons verblijf daar.

Als je op zoek bent naar een fijne werksetting, goede restaurants en mooie stranden, kan ik Humant Coliving zeker aanraden. Daarnaast kan je vanuit Cancún met de auto of colectivos (goedkoop, lokaal openbaar vervoer) ook genoeg leuke uitstapjes maken naar verder weg!

Matthias Harreither en Ayla Badenbroek op het eiland Cozumel

Ayla Badenbroek op het eiland Cozumel

Ayla Badenbroek in Mexico tijdens Día de Muertos

Het meer met 7 kleuren

Onze vrienden in Playa del Carmen hadden ons verteld over Bacalar, een plaats aan een meer nabij de grens met Belize. Hun enthousiasme maakten ons nieuwsgierig, dus na Playa del Carmen reisden we door naar Tulum en vervolgens naar Bacalar. Aanvankelijk was het plan om er slechts 2 of 3 nachten te verblijven, maar toen we het meer zagen, was het direct liefde op het eerste gezicht. Het meer staat bekend als het meer met zeven kleuren blauw, of op zijn Spaans: Laguna de los 7 colores. De prachtige kleuren van het meer en de serene energie waren precies wat we zochten en daarom verlengden we ons verblijf wel twee keer. Er zijn veel verschillende restaurants, je kunt er alles op de fiets doen, en het is werkelijk de ideale plaats om te ontspannen. We begonnen veel dagen met het kijken van de zonsopgang aan het meer, werkten een paar uur en sloten onze dag weer aan het meer af. Er zijn ook leuke wateractiviteiten; zo hebben wij een dag lang gekajakt, maar er zijn nog genoeg andere opties. Bacalar was een van mijn favoriete bestemmingen en wil je als digital nomad echt niet missen!

Matthias Harreither in Mexico

Ayla Badenbroek in Mexico

Verder het binnenland van Mexico in

Vanuit Bacalar gingen we door naar Valladolid, wat vlakbij een van de acht wereldwonderen, Chichén Itzá, ligt. Het is een mooi stadje met wederom leuke restaurants en een goede connectie naar verschillende cenotes. Vanuit Valladolid bezochten we ook Mérida, de provinciehoofdstad. Hier ervaar je het Mexicaanse leven meer. Het is niet zo Westers als Playa del Carmen of Tulum, maar een echte stad met een rauw randje.

Vanuit Valladolid gingen we naar onze laatste stop voor Cancún: Puerto Morelos. In alle eerlijkheid waren we best een beetje moe van de lange reisdagen en vele activiteiten. We wilden graag even tot rust komen en wat meer werken in een moderne accommodatie vlak bij het strand. We zijn daarom op Airbnb gaan kijken waar we zoiets konden vinden en zo kwamen we bij Puerto Morelos uit. We verbleven in het huis van een Mexicaanse vader, zijn dochter en haar Canadese vriend. We hadden een eigen slaapkamer met bureau en badkamer. Het bureau was niet voor twee personen, dus werkten we vooral in de gedeelde woonkamer. Tussen het werk door fietsten we naar het strand en ’s avonds speelden we domino met de vader. Ondanks ons beperkte Spaans, was het erg gezellig. Mensen waarschuwden ons dat het moeilijk zou zijn in Latijns-Amerika zonder Spaans te spreken, maar het ging ons prima af. Ik vond het alleen jammer dat ik niet altijd een gezellig praatje kon maken met de lokale mensen. Een woordje Spaans spreken is dus zeker een mooie toevoeging, maar geen must.

Ayla Badenbroek tijdens het bezoeken van de Chichén Itzá in Mexico

Valladolid, Mexico

Hoe ik mijn tijd in Mexico heb ervaren

Onze ervaring in Mexico was heel turbulent, met fantastische momenten, teleurstellingen en alles daartussenin. Ik heb zelf niet zo de behoefte om terug te gaan naar de peninsula, omdat ik wat meer diverse natuur miste. Als er een plek is waar ik nog terug zou keren, dan is het Bacalar, maar eerst wil ik de rest van Mexico zien. Ik weet dat er nog meer digital nomads spots zijn verder het land in, zoals Puerto Escondido en ook Mexico Stad lijkt me fantastisch om nog eens te bezoeken. Dit is dus nog niet het einde van ons Mexico avontuur en op een dag komen we zeker terug!

En dat was alweer land twee van de drie, binnenkort vertel ik jullie alles over onze tijd in Guatemala. Spoiler alert: het was fan-tas-tisch! Die wil je dus niet missen. 😉 Wil je nog meer weten over onze tijd in Mexico? Stuur me dan gerust een berichtje op Instagram. Tot de volgende!